VR:stä eriytetään kolme yhtiötä

9.8.2017

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on avaamassa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Nykyisestä VR:stä irrotetaan kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiö.

– Tämä ei tarkoita, että pilkkoisimme VR:n, vaan eri toimintoja eriytetään eri yhtiöiksi, sanoo liikenneministeri Anne Berner (kesk).

Uudet yhtiöt pysyvät valtion omistuksessa. Kaikista yhtiöistä on tarkoitus tulla kannattavia.

– Yhtiöt ovat erityistehtäväyhtiöitä, joiden tuotto-odotus on maltillinen mutta sellainen, että kyky investointeihin ja kannattavaan toimintaan markkinoilla säilyy.

Työntekijät siirtyvät VR:ltä uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Heidän kanssaan järjestetään aitoa yhteistoimintaa, jolla huolehditaan, että kaikki tarvittava tieto pystytään säilyttämään.

Liikenne kilpailutetaan

Junaliikenne kilpailutetaan Suomessa vaiheittain. Kilpailutus tapahtuu siten, että valtio myy operaattoreille käyttöoikeussopimuksia.
Käyttöoikeussopimuksiin sisällytetään tiettyjen alueiden markkinaehtoinen, velvoite- ja ostoliikenne.

– Huolehdimme siitä, ettei synny kermankuorintaa, Berner sanoo.

Henkilöliikenteen kilpailutus alkaa vaiheittain. Ensimmäisenä kilpailutetaan Etelä-Suomen liikenne. Muutokset alkavat näkyä matkustajille 2020-luvun alkupuolella. Kaikki liikenne on avattuna vuoteen 2026 mennessä.

Tarkoitus on lisätä henkilöliikennettä junissa, uusia yhteysvälejä ja laajentaa suomalaisten työssäkäyntialuetta.

– Suomen kasvun pullonkaulana on ollut työvoiman liikkumattomuus. Tällä (uudistuksella) voidaan lisätä suomalaisen työvoiman liikkumista, sanoo valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk).

Uusimmat uutiset Näytä kaikki

Biotalouden asiantuntijoille syntyy työpaikkoja

18.10.2017 Biotalouden, puhtaiden ratkaisujen ja kiertotalouden alan yrityksillä on selvityksen mukaan ollut vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa etenkin kansainvälisiin myynti- ja markkinointitehtäviin, liiketoiminnanjohtoon sekä teknisiin asiantuntijatehtäviin. Työpaikkoja häviää Suomessa alkutuotannosta, ja niitä syntyy alan tietointensiivisiin tehtäviin ja arvoketjuihin.

Akava vaatii koulutuksen lisäämistä työelämässä

13.10.2017 Akavan mielestä korkeakoulujen on tarjottava nykyistä enemmän koulutusta työelämässä oleville asiantuntijoille. Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee parhaillaan korkeakouluvisiota, jossa määritellään suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kehittämistarpeet. – Jatkossakin tarvitaan sekä ammatillisesti että tieteellisesti suuntautuneita korkeakoulututkintoja. Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja varten tarvitaan omat, erilliset lait, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Teollisuuden liikevaihto kasvoi runsaasti

12.10.2017 Teollisuuden liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan touko-heinäkuussa 9,0 prosenttia suurempi kuin vastaavalla ajanjaksolla vuotta aiemmin. Kotimaan myynti kasvoi 6,7 prosenttia ja vientiliikevaihto 10,7 prosenttia vuodentakaisesta. Liikevaihto kasvoi kaikilla teollisuuden alatoimialoilla edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Kasvu oli voimakkainta kemianteollisuudessa, 12,9 prosenttia, tekstiili-, vaatetus- ja nahkateollisuudessa, 11,9 prosenttia ja metalliteollisuudessa, 10,3 prosenttia.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

6/2017
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 44.