VR:stä eriytetään kolme yhtiötä

9.8.2017

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on avaamassa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Nykyisestä VR:stä irrotetaan kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiö.

– Tämä ei tarkoita, että pilkkoisimme VR:n, vaan eri toimintoja eriytetään eri yhtiöiksi, sanoo liikenneministeri Anne Berner (kesk).

Uudet yhtiöt pysyvät valtion omistuksessa. Kaikista yhtiöistä on tarkoitus tulla kannattavia.

– Yhtiöt ovat erityistehtäväyhtiöitä, joiden tuotto-odotus on maltillinen mutta sellainen, että kyky investointeihin ja kannattavaan toimintaan markkinoilla säilyy.

Työntekijät siirtyvät VR:ltä uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Heidän kanssaan järjestetään aitoa yhteistoimintaa, jolla huolehditaan, että kaikki tarvittava tieto pystytään säilyttämään.

Liikenne kilpailutetaan

Junaliikenne kilpailutetaan Suomessa vaiheittain. Kilpailutus tapahtuu siten, että valtio myy operaattoreille käyttöoikeussopimuksia.
Käyttöoikeussopimuksiin sisällytetään tiettyjen alueiden markkinaehtoinen, velvoite- ja ostoliikenne.

– Huolehdimme siitä, ettei synny kermankuorintaa, Berner sanoo.

Henkilöliikenteen kilpailutus alkaa vaiheittain. Ensimmäisenä kilpailutetaan Etelä-Suomen liikenne. Muutokset alkavat näkyä matkustajille 2020-luvun alkupuolella. Kaikki liikenne on avattuna vuoteen 2026 mennessä.

Tarkoitus on lisätä henkilöliikennettä junissa, uusia yhteysvälejä ja laajentaa suomalaisten työssäkäyntialuetta.

– Suomen kasvun pullonkaulana on ollut työvoiman liikkumattomuus. Tällä (uudistuksella) voidaan lisätä suomalaisen työvoiman liikkumista, sanoo valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk).

Uusimmat uutiset Näytä kaikki

Insinööriliitto esittää lisäsatsausta muuntokoulutukseen

23.8.2017 Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo toivoo maan hallitukselta insinöörien muuntokoulutukseen kolme miljoonaa euroa syksyn budjettiriihessä. Salon tietojen mukaan muun muassa Metropolia-ammattikorkeakoululla on valmiudet aloittaa muuntokoulutus jo vuodenvaihteessa. – Tarvetta ja valmiutta koulutuksen aloittamiseen on varmasti muuallakin. Paras hyöty muuntokoulutuksesta saadaan, kun ammattikorkeakoulut ja alueen yritykset kartoittavat osaamistarpeet ennakolta, Salo sanoo.

Työttömyys väheni heinäkuussa

22.8.2017 Työttömiä oli Tilastokeskuksen mukaan heinäkuussa 207 000, mikä oli 6 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työllisiä oli 2 556 000, mikä oli 31 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työllisiä miehiä oli 42 000 enemmän ja naisia 10 000 vähemmän kuin vuoden 2016 heinäkuussa. Työllisyysaste eli työllisten osuus 15–64-vuotiaista oli heinäkuussa 72,0 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 71,1 prosenttia. Miesten työllisyysaste nousi edellisen vuoden heinäkuusta 2,2 prosenttiyksikköä 74,6 prosenttiin. Naisten työllisyysaste laski 0,5 prosenttiyksikköä 69,4 prosenttiin.

Muuntokoulutuksesta lääke insinöörityöttömyyteen

18.8.2017 Insinööriliitto pyrkii vähentämään insinöörien työttömyyttä siirtämällä koulutuksen painopistettä muuntokoulutuksen suuntaan. Liiton mielestä muuntokoulutus on nopea tapa tuoda työmarkkinoille lisää osaajia. Suomessa on 5 900 työtöntä insinööriä. Työantajat valittavat työntekijäpulaa, vaikka tekijöitä riittää. – Koska työnantaja haluaa aina uusinta osaamista, muuntokoulutuksella on merkittävä vaikutus insinöörien työllistymiseen, sanoo Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

4/2017
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 34.